^_^

Sunday, August 1, 2010

~SmoKinG?~

SaLam

tbe2 je rase nak post pasal bnde nih..
act, aku ni takde la allergic sgt ngan bnde alah nih..
cume kdg2 rase sesk nafs sket la..
mane taknye,slain baunye yg agak tak sedap,,
asap die jugak menyesakkan kerongkong aku...
tp aku dah biase kowt..
coz~
-
-
-
ayah aku smoking..
n ramai org sekeliling aku smoking..
so,aku jdik tak kisah..
hak individu,,
mak ak pon tak terkate ape lg,,
so siapelah aku sbg anak nak pkse2 ayah aku supaye stop smoking..
cume aku risau la..
sbb yela,,korang pon tau sndrik la kan..
camane akibatnye merokok tuh..
nih aku nak kongsikn sikit info..
pasal cara nak bhenti smoking..
bukan la ley berenti trus...cume amik mase la..
yg penting USAHA n SABAR..
SILA AMBIL PERHATIAN~
(aku petik dr sebuah blog)


Minum air bnyak2!!!
Banyakkanlah minum air and lgik elok kalo kite gunekan STRAW..Kaedah ini dicadangkan oleh Dr Brunilda Nazario dari University of New Mexico. Katanya dengan  menghisap air menggunakan straw, sejenis bahan kimia dopamine akan dirembeskan dan ini akan mengurangkan stres dan depresi kita. Kurangnya stres akan membantu anda untuk menghilangkan rasa untuk kembali merokok.

Berus gigi korang slalu!
bile mulut bersih,msti rase SEGAN nak smoking..hehe

Carik tempat yang korang rase takleh nak smoking
contoh cam library,pasaraya or sekolah..
(tak pasal2 ramai org public kat skolah sbb nak elak smoking..hehe)

amik kertas n tulis nape korang nak berenti smoking..
catat n korang tampal kat tempat yg korang senang nampak..
INGAT ORANG TERSAYANG..

Gaya hidup sihat
jangan malas bersenam!!
(pdhal bnde tu pling aku malas~tp aku tak smoking..takpehowkeh...hehe)

Kunyah la something dalam mulut
jgn la kunyah ayam goreng slalu..kang mmg la korang dapat berenti smoking..tp tak pasal2 korang takleh berenti MAKAN!!hehe

Kwal mood korang=)
Jangan STRESS!!bile stress,mule la korg nak smoking tak pasal2..

Kuatkan semangat n sabo!
Yang last ni mmg sgt penting howkeh!!buat pape, kalo tak sabo,mmg tak jdik..so,,kuatkan kesabaran..n bia la ape yang kite harapkan tuh akan tercapai..AMIN....

tu je yg aku leh kongsikan..
aku pon bukan ade pengalaman smoking.,
ak doakan my dad n my sygness cepat2 brenti smoking..
ak tak marah..ape lagik nak bnci org smoking..
cume bnde tak elok kan..
tp ak respect sgt kat my sygness..
time kua dating, tak pnah skali pon die smoking dpan aku..
spnjang kua..tak pnah kate nak smoking jap..
aku pnah try nak bukak beg die..
tp die tak bg..
(dalam hati dah pk bukan2..mane tau simpan gambo pompuan lain..)
skalik alih2 sbb ade rokok dalam beg..
takpe la,aku trime die seadanye..
cume ak doakan satu hari nanti die berenti smoking..
pelan2 la..takkan nak drastik kan..
mmg sgt TAK LOGIK!!!
huhu..aku nih seorang yg understanding jugak kan??hehe
k la..gtg..ade keje sket nak wat..

~WASALAM~

2 comments:

  1. smoke,smoking then become a smoker.. hehehh..

    ReplyDelete
  2. hehe..cannot la..pompuan tak elok kan smoking..;p

    ReplyDelete

awak yang handsome n cantik,komen la ye..jgn segan-segan tau!cayang korang!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails